REKLÁMOZÁS

A reklámozás  témával kapcsolatosan olyan sok szakmai anyag, tanulmány, statisztika és bölcsesség található hogy Dunát lehetne rekeszteni vele. A terjedelmi korlátok miatt olyan általános és hasznos információkat szeretnénk összegyűjteni, melyeket sokan evidensnek gondolnak, mégis a gyakorlati felhasználáskor megfeledkeznek róluk.

A hirdetésekre fordított kiadásokat soha sem szabad költségként felfogni. Ezek nem olyanok, mint az adóterhek vagy a rezsiköltségek. A reklámozásra költött forintokat olyan befektetésnek kell tekinteni, aminek (jó esetben) meg kell térülnie.

Az információszerzés a hatékony reklámozás alapja. A termék pozicionálása során körvonalazódik a célközönség. Ennek a potenciális vásárlói körnek kell a szokásait feltérképeznünk és ez alapján kell, hogy kiválasszuk a reklámozás formáját és jellegét.

Nagyon fontos hogy a reklámozást tervszerűen végezzük. A cégeket gyakran bombázzák rendkívüli akciós hirdetési ajánlatokkal, „csak itt és csak most”. Sokszor ezek a néhány tíz esetleg százezer forintos hirdetések semmilyen hatással nincsenek a termékünk eladására, mert nem jutnak el a megcélzott fogyasztókhoz. Ráadásul ezek az önmagukban kis összegek összeadódnak és év végére akár jelentős méretűek is lehetnek, konkrét eredmények nélkül.

Az egyes médiák között is a fogyasztók szemszögéből nézve, azok szokásai alapján kell választanunk. Az újságok, a magazinok, az internetes oldalak, vagy a rádió és TV reklámok esetében a költségkeretnél is fontosabb a fokuszálás. Pontosan ott és csak ott kell hirdetni ahol a célcsoporthoz a leginkább, eljut az üzenet. Például egy friss felmérés szerint, a hazai gazdálkodók körében hitelesség szempontjából vezetnek a szakkönyvek, második helyen állnak a személyes kapcsolatok, harmadikon a nyomtatott agrárszaklapok és azt követi az összes többi (rádió, TV, internet, szórólap) jócskán lemaradva. Tehát ha cégünk például vetőmag forgalmazással vagy gépgyártással foglalkozik a fenti felmérés ismeretében célzottabbá tehetők a reklámkiadások.

A legjobb reklám még mindig a szóbeszéd. Ahogy a fogyasztók szkeptikussá váltak a vállalati hirdetésekkel és marketing akciókkal szemben, egyre szívesebben választanak vállalat-független információs forrásokat. A regionális szinten működő vállalatok számára ez óriási előnyt és költséghatékony marketinget tesz lehetővé.

 A jó reklám nyolc ismérve

- A reklám célja, hogy - közvetlenül, vagy közvetett módon - eladja a terméket.

Gyakori hiba, hogy a reklámozók egy „itt vagyunk, és ezt tudjuk” jellegű hirdetéssel próbálnak vásárlókat szerezni. Vagy esetleg nagy betűkkel kiírják „AKCIÓ”, és ettől a vásárlók számának növekedését várják

- A reklámnak fel kell keltenie a figyelmet.

A leggyakoribb hiba, hogy egy kisvállalkozás, mielőtt elkészítené saját reklámját, megnézi a hasonló cégek, versenytársak miként, és mit hirdetnek. Azután megpróbálja leutánozni azt. A mai hatalmas reklámzajban pontosan az lenne a fő cél, hogy elolvassák a reklámunkat, hogy valamivel, valamiképp kitűnjünk a többiek közül.

- A reklámnak mindig, minden esetben egy jól meghatározott fogyasztói réteghez kell szólnia.

Hiba azt gondolni, hogy a mi termékünk/szolgáltatásunk mindenkinek egyformán megfelel. Ha igazán hatékonnyá akarjuk tenni az üzenetünket, akkor határozzuk meg pontosan, hogy kinek, miért, és hogyan lesz jó, ha kihasználja a kínálatunkat. Ne féljünk megszólítani az ideális vevőnket. Beszéljünk végig hozzá, hogy érezze, ez az ajánlat valóban neki szól.

- A hatékony reklám minden esetben az érzelmekre hat.

Napjainkban a legtöbb reklámszöveg unalmas. Nekünk kerülnünk kell a száraz, csupán logikát célzó szövegeket. Tehát a szövegünknek minden esetben az érzelmi döntéseket kell megcéloznia.

- A reklám grafikája mindig legyen egyszerű, jól áttekinthető, az arculathoz illeszkedő és minden esetben tartalmazzon figyelemfelkeltő elemeket.

Nagyon fontos, hogy ne zavarjuk össze az olvasót azzal, hogy bonyolulttá, nehezen feldolgozhatóvá tesszük a reklámunkat. A termékünkről készített kép csak akkor lesz eredményes, ha használat közben mutatja be azt. A reklámunk ne tartalmazzon 3 grafikai elemnél többet, mert a túl sok információ nehezen emészthető.

- Ne mi határozzuk meg a reklámunk hosszát, hanem az, amit el akarunk mondani.

Gyakori hiba, hogy először megvásárolunk egy reklámfelületet, azután próbáljuk megtölteni tartalommal. A reklámszövegnek pontosan olyan hosszúnak kell lennie, ami elegendő ahhoz, hogy eladja a termékünket/szolgáltatásunkat.

- Nyugodtan szólítsunk fel cselekvésre.

Gyakori hiba, hogy egy jól felépített reklám megírása után, ezt az elemet nagyon gyengén, vagy egyáltalán nem alkalmazzák. Csak odakerül az alsó részre valahova, egy elérhetőségi lista, és kész. Ennél jóval több kell. Szólítsuk fel az embereket a cselekvésre. Mondjuk meg nekik, hogy mit tegyenek, ha ki akarják használni az ajánlatunkat.

- Tisztázzuk, hogy mitől különleges a kínálatunk.

Találnunk kell egy olyan szempontot, ami: a célközönségünk számára fontos, és amiben a kínálatunk valóban elüt a többiekétől. Ez lehet a legnagyobb előny, amit ügyfeleinknek kínálni tudunk.

A reklám azon eszközök összessége, amelyek feladata egy vállalat megismertetése, egy termék méltatása. A reklám a nyilvánosság pszichológiai befolyásolásának művészete, kereskedelmi célokból.

 


Ha hasznosnak találta cikkünket, akkor a Like gomb megnyomásával jelezheti számunkra és meg is oszthatja ismerőseivel:

 

MARKETING BLOG

INDULÓ VÁLLALKOZÁSOK MARKETING ISMERETTERJESZTŐ BLOGJA

Mi a PYXIS Marketingnél hiszünk benne, hogy magyar gazdaság szereplői versenyképesek tudnak lenni a globalizált piacon. A termékek és szolgáltatások minősége mellett a marketing eszközeivel lehetséges az induló vállalkozásoknak jelentős profitot termelni. Szakmai témájú blog bejegyzéseink ehhez nyújtanak útmutatót:

 

REKLÁMOZÁS